Március 1-től jelentősen módosulnak a vámjogi képviselet és az ahhoz kapcsolódó importáfa-kezelés szabályai. Az áfatörvény változása kedvezőtlen hatással lesz a vámszolgáltatási piacra, a magyarországi vámkezelések számára, valamint közvetett módon a logisztikai szektorra és a nemzetgazdaságra is.
A változások hatásainak megértéséhez szükséges érteni az importvámkezelések uniós szabályozását és az importáfa-kezelés előírásait is.
Az Európai Unió egységes vámszabályokkal rendelkezik, így a gazdálkodók harmadik országból behozott termékeik importvámeljárását bármely tagállam vámhatóságánál kezdeményezhetik. Az importeljárás során vámterhet kell fizetni, amely két fő részből áll: a vám, amely minden tagállamban egységes mértékű, és az importáfa, amely tagállamonként eltérő. Magyarországon az importáfa jelenlegi mértéke jelentős, 27%.
Az importőrök célja, hogy az árut a lehető legrövidebb idő alatt, minimális adminisztrációval és a legkedvezőbb fizetési feltételek mellett vámkezeljék.
Mivel az importáló vállalatok szabadon választhatják meg, melyik tagállamban végeztetik el a vámkezelést, döntésüket ezek a szempontok jelentősen befolyásolják.
A tagállamok számára – legalábbis racionális megközelítés szerint – érdekük, hogy olyan vámjogi környezetet alakítsanak ki, amely kedvező feltételeket biztosít a gazdálkodók számára. Ennek célja, hogy minél több uniós vállalkozás náluk végezze vámkezelését. Ez egyfajta versenyhelyzetet teremt, ahol az importőrökért folytatott küzdelemben az nyer, aki a legvonzóbb feltételeket kínálja.
Egy tagállam számára több szempontból is előnyös, ha vámkezelési helyszínként népszerűvé válik:
Ha egy ország vonzó vámkezelési környezetet biztosít, azzal nemcsak az importőröket vonzza, hanem egyben vámkezelési és logisztikai központtá is válhat az Unióban.
A magyar szabályozás igyekezett olyan jogi környezetet kialakítani, amely – a 27%-os importáfa ellenére – kedvező lehet minden uniós tagállami gazdálkodó számára, különösen a Magyarországon letelepedett vállalkozásoknak. Ennek érdekében évekkel ezelőtt bevezették az importáfa önadózói módon történő kezelésének lehetőségét.
Az önadózói áfakezelés lényege, hogy a gazdálkodók a levonásba helyezhető importáfát nem fizetik meg a vámkezeléskor, hanem csupán könyvelési tételként kezelik. Ezzel a megoldással Magyarország célja az volt, hogy a vállalkozások a vámkezelés helyszínéül ne egy másik, kedvezőbb feltételeket biztosító tagállamot válasszanak, hanem Magyarországot.
Az importáfa önadózói kezelésének gyakorlata az esetek 98%-ában közvetett vámjogi képviseleten keresztül valósult meg. Ebben a rendszerben az importőr egy vámügynök szolgáltatásait vette igénybe, aki saját önadózói engedélye alapján kezelte az importáfát.
Ez a rendszer jól működött, és olyan vámjogi környezetet teremtett, amely lehetővé tette Magyarország számára, hogy földrajzi elhelyezkedéséből adódóan közép-európai logisztikai elosztó szerepet töltsön be. Emellett ösztönözte a Magyarországon működő vállalkozásokat, hogy helyben végezzék vámkezeléseiket, ami jelentős gazdasági bevételt eredményezett az országnak.
A kvázi importáfa-fizetés nélküli konstrukció lényege, hogy az importőr helyett a közvetett vámjogi képviselő gyakorolja az importáfa levonási jogát, amennyiben rendelkezik az ehhez szükséges önadózói engedéllyel. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a vámkezelés során ne kelljen azonnal megfizetni a 27%-os importáfát, valamint a folyamat gyorsabb és rugalmasabb legyen a normál eljárásokhoz képest.
Ez a vámkezelési konstrukció kedvező az importőrök számára, mivel jelentős pénzügyi előnyt és adminisztratív egyszerűsítést kínál. Ugyanakkor a vámjogi képviselők számára az eljárás magasabb kockázatokat hordoz, ezért jellemzően magasabb szolgáltatási díjakon dolgoznak.
2025. márciusától jelentős szigorítások lépnek életbe, amelyek alapvetően érintik mind az importőröket, mind a vámjogi képviselőket. Az új szabályozás értelmében az önadózással történő vámkezelés – vagyis az importáfa megfizetése nélküli eljárás – csak meghatározott feltételek teljesülése esetén lesz lehetséges.
A módosított áfatörvény szerint 2025. március 1-jétől a közvetett vámjogi képviselő kizárólag akkor gyakorolhatja az importőr helyett a levonási jogot a korábbi feltételek mellett, ha megbízható adózói státusszal rendelkezik.
Ezen túlmenően az importőrökre is további feltételek vonatkoznak:
Az új szabályozás célja a vám- és áfaeljárások szigorítása, amely várhatóan jelentős hatással lesz a vámkezelési gyakorlatra és az importőrök döntéseire.
Azon importőrök esetében, akik a közvetett vámjogi képviseleti szerződés megkötésekor vagy a levonási jog keletkezésének időpontját magában foglaló adómegállapítási időszakban az Art. rendelkezései szerint nem minősülnek megbízható adózónak, a közvetett vámjogi képviselő köteles partnerellenőrzést végezni az Áfa törvény előírásai szerint.
A partnerellenőrzés célja az adókockázatok feltárása. Amennyiben az ellenőrzés nem tár fel kockázatot, a vámjogi képviselő kezdeményezheti a vámkezelést és alkalmazhatja az importőr helyett a levonási jogot. Az ellenőrzés eredményéről a vámjogi képviselő köteles tájékoztatni az adóhatóságot.
A partnerellenőrzést alapvetően a szerződéskötést megelőzően, majd ezt követően minden hónapban el kell végezni, ha az importőr adott hónapban vámkezelést kezdeményezett. Az adóhatóság a vizsgálati szempontokat honlapján közzé fogja tenni, azonban nincs egyértelmű kritériumrendszer arra vonatkozóan, hogy egy importőr mikor minősül kockázatosnak. Ennek megítélése a vámjogi képviselő felelőssége, aki ezzel jelentős kockázatot vállal.
Amennyiben a vámjogi képviselő nem végzi el, vagy nem megfelelően végzi el a partnerellenőrzést, úgy jogszabálysértő módon alkalmazza az áfa levonási jogot. Ennek következményeként nemcsak szankciókra számíthat, hanem az importáfa befizetésének kötelezettsége is terhelheti.
A jogszabályi változások jelentős többletterhet és fokozott kockázatot rónak a közvetett vámjogi képviselőkre. Ennek következtében sokan közülük várhatóan már nem vállalják majd azokat a vámképviseleti eljárásokat, amelyek az importáfa megfizetése nélkül teszik lehetővé az áruk szabadforgalomba helyezését.
Ha a közvetett vámjogi képviselők visszalépnek ettől a szolgáltatástól, az importőrök két lehetőség közül választhatnak vámkezeléseik lebonyolítására:
Normál eljárás keretében Magyarországon vámkezeltetnek, amely során a 27%-os importáfát azonnal meg kell fizetniük. Ez a megoldás azonban kevésbé kedvező, és várhatóan nem lesz népszerű az importőrök körében.
Más uniós tagállamban végzik el az import vámkezelést, kihasználva az ott elérhető kedvezőbb áfaszabályokat. Ebben az esetben az importőrt terhelheti az áru egy másik tagállamba történő átszállításának kötelezettsége, de elkerülheti a magyarországi importáfa-fizetést.
A változások hatására tehát Magyarország vámkezelési vonzereje csökkenhet, ami nemcsak a vámjogi képviselőket, hanem az egész logisztikai szektort és a nemzetgazdaságot is érintheti.
A jogszabályi változások hatására várhatóan csökkenni fog a Magyarországon végzett import vámkezelések száma. Bár ennek pontos mértékét nehéz előre meghatározni, a trend egyértelmű: ha a gazdálkodók kedvezőbb feltételeket találnak más uniós tagállamokban, akkor vámkezeléseiket inkább ott végzik el.
Ez a folyamat nem csupán a vámbevétel egy részének elvesztésével jár, hanem a kapcsolódó logisztikai és egyéb szolgáltatások – például szállítás, raktározás és úthasználat – iránti kereslet csökkenésével is, ami közvetetten negatívan érintheti a magyar gazdaságot.
A hatósági várakozásokkal szemben a változások vélhetően jelentős számú magyar vállalkozást érintenek. Az új szabályok szerint ugyanis csak azok az importőrök kezdeményezhetnek vámkezelést áfa megfizetése nélkül, akik megbízható adózói státusszal rendelkeznek. Akik ezt a minősítést még nem kapták meg, azok kizárólag partnerellenőrzési eljárás után vehetik igénybe az önadózás lehetőségét.
Felmerülhet az az érv, hogy a megbízhatatlan adózók nem érdemlik meg a kedvezőbb elbánást. Azonban a jelenlegi szabályok értelmében egy vállalkozás csak három év működés után szerezheti meg a megbízható adózói státuszt. Ez azt jelenti, hogy az összes olyan cég érintett, amely kevesebb mint három éve van jelen a piacon – beleértve azokat a nagyvállalatokat is, amelyek az elmúlt években Magyarországon indítottak beruházásokat, illetve azokat, amelyek a jövőben tervezik ezt.
Számukra nem lehetetlen az áfa nélküli vámkezelés Magyarországon, de reális alternatívaként merülhet fel a vámeljárás másik uniós tagállamban, különösen a tengeri kikötőkben, ahová árujuk eleve megérkezik. Ez tovább erősítheti a Magyarországon végzett vámkezelések számának csökkenését.
A szakképzési hozzájárulás alóli mentesülés azt is jelenti, hogy a KIVA alanyok
nem tarthatnak igényt a szakképzési hozzájárulási kötelezettséggel összefüggő normatív csökkentő tétel (vagy annak egy részének) visszaigénylésére sem.
Kérlek vedd figyelembe, hogy ha később olvasod a bejegyzést, az áraink közben változhattak. Áraink minden esetben egyéni megállapodás eredménye, az alábbi minimum árak kiindulásként szolgálnak. Az árak 2022. novembertől változtatásig érvényesek, az Áfát nem tartalmazzák.
Egyéni vállalkozó: 15 000 Ft-tól/hó
Egyéni vállalkozó átalányadózó: 22 000 Ft-tól/hó
Őstermelő (nem főállású): 10 000 Ft-tól/negyedév
Őstermelő (főállású): 30 000 Ft-tól/negyedév
Gazdasági társaság (Kft, Bt): 40 000 Ft-tól/hó
Adótanácsadás: 20 000 Ft-tól/óra
Éves zárás díja: 1 havi könyvelési díj
Bérszámfejtés: állandó 3 500 Ft-tól/fő, alkalmi 3 500 Ft/fő
Minden új ügyfelünknek a bérszámfejtését ingyen elvégezzük a 2023-as évben! Minél hamarabb leszel az ügyfelünk, annál több kedvezményre leszel jogosult.
Jelentkezz be ingyenes online vagy személyes konzultációnkra!
Főkönyvelő, irodavezető
Közgazdász, Regisztrált mérlegképes könyvelő, Adótanácsadó
Könyvelő, bérszámfejtő
Mérlegképes könyvelő
Számviteli ügyintéző
Mérlegképes könyvelő
Számviteli ügyintéző
Mérlegképes könyvelő
Számviteli ügyintéző
Mérlegképes könyvelő
Számviteli ügyintéző
Közgazdász
Számviteli ügyintéző
Pénzügyi-számviteli ügyintéző
Számviteli ügyintéző
Vállalkozási ügyintéző
Számviteli ügyintéző
Vállalkozási ügyintéző
Bérszámfejtő
Tb és bérügyintéző
Figyelem! A bejegyzésre vonatkozó törvények és adószabályok változhattak a bejegyzés megírása óta. Kérjük kérdezze könyvelőjét vagy minket a bejegyzés aktualitásával kapcsolatosan!
Iratkozz fel, hogy megkapd rendszeres híreinket és aktuális kedvezményeinket
Design: IFM Group
Copyright © 2022 Minden jog fenntartva